Опис власного досвіду

Моє творче кредо
Навчати з любов'ю, з душею, з терпінням.
Докласти зусилля, додати уміння, бажання й старання.
І все — залюбки!
Мій повсякденний девіз
Тільки співпраця учителя з учнем здолає бар'єри і дасть результат.
Знання іноземних мов є важливою передмовою для особистих, культурних, професійних та економічних контактів. Засобами іноземної мови можна і треба розвивати навички творчого мислення дітей. Але творче мислення не є самоціллю, а лише інструментом розвитку мовленнєвих знань, умінь та навичок. Коли учні інтерактивно працюють з будь-якою інформацією, вони вчаться мислити, тренують інтелектуальні здібності, не помічаючи, що їхнім інструментом є саме іноземна мова.
Отже, пристосовуючись до методики викладання сучасного уроку, я працюю над інтерактивними та проектними технологіями особистісно-орієнтованого навчання. На мою думку, ці методи є дуже актуальними на сьогодні, оскільки вони передбачають моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.
Інтерактивні та проектні технології ефективно сприяють формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії і дають можливість педагогу стати справжнім лідером учнівського колективу.
Я працюю над темою: «Використання мовних ігор та проектних технологій, як засобу формування соціокультурної компетенції учнів початкової ланки на урока англійської мови». Ця тема, на мою думку, є дуже актуальна сьогодні, тому й привернула мою увагу. Адже сучасний вчитель повинен викорис­товувати такі методи і технології у своїй практиці, щоб учням було цікаво і ненав'язливо вивчати англійську мову. А головне — щоб була результативність у навчанні.
Готуючись до уроків англійської мови, я ретельно продумую кожний етап уроку, підбираю відповідну до теми наочність, цікаві форми роботи, продумую різні ігри.
Гра, ,як відомо, підвищує якість навчання. Учні невимушено використовують свій запас знань, умінь і навичок. Часто гра несе в собі елемент раптовості, з яким інколи учні стикаються в процесі реального спілкування. Під час гри діти повинні слухати один одного, тому що вони здебільшого не знають заздалегідь, що скажуть їхні партнери. .Працюючи з дітьми різного віку, дійшла висновку, що саме гра додає навчальному спілкуванню комунікативної спрямованості.
На мою думку, урок не може існувати без сучасних інноваційних технологій. На основі вищесказаного пропоную розглянути такі питання: «Що таке інтерактивне навчання?» і «Що таке проектне навчання?»
Інтерактивне навчання— це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету— створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів.
Добре ознайомившись як слід підготувати учнів до інтерактивного навчання, я даю завдання своїм вихованцям для попереднього підготування: прочитати, продумати, виконати самостійні завдання. Для уроку вибираю такі інтерактивні вправи, які б дали учневі «ключ» до освоєння теми. Обов'язково необхідно давати час учням поміркувати над завданнями, щоб вони сприйняли його серйозно, а виконали його «граючись».
Наприклад, у шостому класі для повторення лексичного матеріалу з вивчених тем, для закріплення виразів за зразком: "То my mind... In ту opinion... As for me... " я готую різноманітні обговорення. Учнів я ділю на групи. Кожна група витягує зі скриньки папірець, на якому описана певна ситуація, після чого я даю певний час  на обдумування та обговорення даної ситуації.
1. I like to eat healthy food such as fish, meat, vegetables, fruit, cheese. But I like chocolate, sweets, cakes best of all.
2. My hobby is going in for sport because sport makes people healthy, more organized, fit. My favourite kind of sport is football. But I don't like to get up early and to do my morning exercises.
За даними ситуаціями учні проводять дискусію, між ними виникають навіть суперечки.
На уроці я використовую одну інтерактивну вправу (іноді дві). Хочу наголосити, що дуже важливим є проведення обговорення за підсумками інтерактивної вправи, при цьому акцентую увагу і на іншому матеріалі теми.
Я старанно розробляю кожний свій урок, визначаю ролі учасників, готую питання і можливі відповіді, розробляю критерії оцінки ефективності уроку. Також намагаюсь мотивувати учнів до вивчення шляхом добору найцікавіших для них випадків, проблем. Моє завдання полягає в тому, щоб передбачити різноманітні методи для привернення уваги учні, налаштувати їх на роботу та на підтримання дисципліни, необхідної для роботи класу.
Щоб подолати труднощі? я розповідаю учням про іноземні мови, про англійську мову, про країни, де нею розмовляють (Англію, США, Канаду), про героїв казок, оповідань, мультіфільмів, що «народилися» в англомовних країнах.
Наприклад, у другому класі я починаю урок так: "Ні! Let's meet. I am Mary Poppins. I came from a good children's book of English writer Pamela Traverse. I was born in England. I am an English teacher. I like to give presents, to make holidays and of course, I like to play different games". (Звичайно, я даю учням переклад вищесказаного.) Ви любите подоро­жувати? Тоді уявіть що ми зараз вирушимо у захоплюючу і пізнавальну мандрівку до країни під назвою «English, що означає "Англійська мова"». Ми з вами дізнаємося багато цікавого і необхідного про дивовижну та чудову країну "English".
Головним для мене є не втратити початкову мотивацію, а, навпаки, всіляко її підсилювати. Цього я досягаю двома способами:
І спосіб— «навчати граючись» або «граючись, навчати». Бо гра — це спосіб життя і діяльності дитини. Під час гри дитина позасвідомо, без напруження засвоює й закріплює надзвичайно багато інформації.
Наприклад, у другому класі при вивченні нових ЛО я готую картки з набору та виготовлені власноруч за їх зразком. Далі кажу дітям: «Ми будемо вчити нові слова. А щоб нам не було нудно, вигадуватимемо з ними різні фантастичні історії». Я показую учневі картки з новими англійськими словами та іграшки (ball, bear, pig, cat, TV, bed, book). Учень добре роздивляється малюнки, іграшки і називає те, що на них зображено. Потім я називаю відповідні англійські слова. Дитина бере в руки кожну картку та іграшку і повторює англійське слово.
А далі разом з учнем ми придумуємо фантастичну історію з цими словами.
Приклад однієї історії: У мене є чудовий dog. Він дуже любить грати ball зі своїми друзями bear, pig, cat. Ввечері вони сидять на bed і читають book. Маленький учень може розповідати цю історію кілька разів. Я стимулюю його до цього спостереження, й у нього виходить щось на зразок коротенького мультфільму.
Слід зазначити, що компонентом змісту соціокультурної компетенції є також елементи англійського дитячого фольклору у вигляді його малих форм (римування, лічилок, віршиків, пісень).
Наприклад, у третьому класі під час вивчення теми «Тварини» я використовую вірш:
At the Zoo


І saw, I saw, I saw
A lion at the zoo.
I saw, I saw, I saw
A baby tiger too.
I saw, I saw, I saw
A grey big kangaroo
I saw, 1 saw; I saw
I saw them at the zoo.


      My nice cat
Sat on my bed.
I gave him to eat
A little meat,
I gave him to drink
A little milk.
My dog can't talk
But he can bark
When I take my dog
To the park


У своїй практиці я використовую різноманітні римування для фонетичних зарядок, оскільки приділяю дуже велику увагу англійській фонетиці. Зокрема, для закріплення звуків [w], [6], [аі], [і:]:
Why is the sky so high, so high?
Why is the sea do deep?
Why can't I learn to fly, to fly?
Why must I now and then sleep.
У шостому класі за темою "Traveling" наводжу вірш типу:
When I'm a little older,
І want to buy a boat,
And up and down the river
Together we shall float.
Призначення вчителя полягає в тому, щоб навчити, призначення учня— навчатися. Під час уроків я докладаю максимум зусиль, щоб забезпечити для учня можливості оволодіти іншомовним мовленням у процесі навчання. Учень відповідно повинен також докласти зусиль, щоб оволодіти цим мовленням. Оскільки я організовую навчальну діяльність, то учень її реалізує. А забезпечити навчальну діяльність допомагають методи-способи: демонстрація (показ), пояснення та організація вправлення. Методи-способи мають універсальний характер і використовуються у будь-якій методичній системі.
Тому особисто для мене є дуже важливим використання різноманітних наочностей (малюнків, картинок, предметів, схем). Я демонструю зразки мовлення, показую їх функціонування в контексті. Учень у цей час знайомиться з новим матеріалом та способами оперування цим матеріалом. Це є етапом презентації.
Для повторення, автоматизації лексичних одиниць використовую різні вправи. Зокрема, у четвертому класі я проводила роботу в групах.
Клас був поділений на групи. Кожній групі були роздані картки зі словами за темами "Weather", "Classroom", "Seasons", "Months" і в кожній темі було слово, яке не відповідало їй. Учні вимовляють у своїх групах пропоновані на картках слова, знаходять невідповідне слово.
Наприклад: windy, hot, warm, rainy, cold, sunny, frosty, year, Year — невідповідне до теми. Або January, February, March тощо (12 місяців) і week. Week — неправильне слово до теми.
Подобається учням гра "In the Line". Передаючи по черзі одне одному м'яку іграшку, один з учнів каже слово українською мовою і передає іграшку тому, хто має його перекласти англійською. А потім цей учень каже своє слово і передає іграшку наступному.
Я використовую таку гру ще й для закріплення та автоматизації дій учнів у говорінні. Тобто один учень ставить запитання за темою і передає іграшку іншому, а той, в свою чергу, дає відповідь і ставить своє запитання, передаючи іграшку наступному. Гра проходить у швидкому темпі, дітям цікаво й відчувається результативність методу.
Тепер я хочу перейти до наступного способу посилення початкової мотивації, який є не менш значущим.
Почну з роботи в парах. Ця технологія особливо ефективна на початкових етапах навчання учнів роботі у малих групах. Вона дає учням можливість поміркувати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучити свої думки перед класом. Робота в парах допомагає мені досягти дидактичної мети: засвоєння, закріплення, перевірки знань, а також автоматизувати дії учнів у діалогічному мовленні, закріпити вивчені кліше та ЛО з теми.
У своїй практиці я використовую інтерактивну технологію «Мозковий штурм», що спонукає учнів проявити уяву та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.
Наприклад, у шостому класі під час вивчення теми "Traveling" я організувала роботу в такий спосіб. На дошці написане проблемне питання: You and your partner are on a coach. It has broken down in the countryside at midnight, It is summer and the weather is very hot. It is 30 km. to the next town. You decided to walk. You can only take four thing with you. Which of them do you think you should take? Why?
Нижче прикріплені малюнки з зображеннями таких предметів: Coca-cola, tape-recorder, oranges, hamburgers, guitar, warm coat, watch, sleeping bag, box of matches, sport shoes, camera, cap.
Спочатку з учнями повторюємо назви предметів, що на дошці. Потім учні обдумують і висловлюють власні пропозиції.
Наприклад:  PI: I'd like to take Coca-Cola, hamburgers, watch, box of matches. Because it is midnight and matches help me to see in the dark. It is necessary to take Coca-Cola and hamburgers because it is 30 km to the next town. If I want hungry and thirsty I can use this drink and this food. If I want to know what the time it is, my watch will help me.
Свою точку зору висловлює кожен учень. Всі пропозиції беруться до уваги без жодних коментарів і критики.
Під час своїх уроків використовую також інтерактивну технологію «Мікрофон», яка надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи пропозицію. Роботу організовую в такий спосіб. Спочатку ставлю класу запитання. Наприклад, у девятому класі з теми «Global Problems»
-            What, do you think, people do if they want to save nature?
Даю мікрофон (або уявний: ручку чи олівець) учневі, який висловлює свою думку і передає мікрофон іншому учневі. Має право говорити тільки той учень, у кого мікрофон. Це займає (0,5-1 хв.). Відповіді не коментуються і не оцінюються.
Поряд з інтерактивними технологіями значну увагу я приділяю використанню проектних технологій у навчальному процесі. Адже проект — цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси дитини.
Робота над проектом включає усвідомлення учнем мети, оформлення задуму, розробку організаційного плану, роботу над планом, підбиття підсумків у вигляді письмового звіту. Проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів. Робота над навчальним проектом — це практика особистісно-орієнтованого навчання в процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. Навчальне проектування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учнів— індивідуальну, парну чи групову, яку учні використовують протягом визначеного відрізка часу. Результати виконання проектів повинні бути «відчутні»: якщо це теоретична проблема, то конкретне її рішення, якщо практична — конкретний результат, готовий до впровадження.
Метою навчального проектування є створення педагогом таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня.
Під час організації навчального проектування вчитель виконує такі функції:
•         допомагає   учням   у   пошуку джерел, необхідних їм у роботі над проектом;
сам є джерелом інформації;
       координує весь процес роботи над проектом;
       підтримує та заохочує учнів; підтримує пошукову активність учнів у роботі над проектом.
Пропоную розглянути приклади "використання проектних технологій на уроках англійської мови. У своїй праці я впроваджую проект-вправу.
У шостому класі під час вивчення теми "My Family" учні готували проектну роботу таким чином: малювали родовідне дерево, на якому розміщали в правильній послідов­ності своїх рідних: від бабусів і дідусів (тобто коріння) до двоюрідних сестер та братів (верхівка дерева). Для цього вони використовували маленькі фотографії або малюнки членів родини, які підписували. А на уроці учні захищали свої роботи, зачитуючи опис своєї родини перед класом.
Учні,які прослухали розповідь ставлять деякі питання:
-                       Where do your aunt and uncle live?
       What is your aunt's (uncle's) job?
       Where   does  your  aunt   (uncle) work?
       Where do your grandparents live? How old is your cousin?
У п'ятому класі учні готували проектні роботи за темою "It's Lunch Time". Вони складали меню для шкільної їдальні.
Учні захищали свої роботи, розповідаючи своїм однокласникам, що, на їхню думку, повинно бути приготовлено в їдальні. Відповідно, вислуховуючи розповідь, учні ставили такі запитання:
       What kinds of soup do you like? Why?
       What is you favorite drink? Why?
       What do you like better vegetables or fruits? Why?
       Do you like desserts? Why?
Учні одинадцятого класу готували проектні роботи-лозунги з теми "No to Drugs". У своїх роботах учні відтворили особисте ставлення до шкідливих звичок.
Захист робіт проходив у формі «круглого столу». Учні ставили запитання, активно давали відповіді, доводили свою точку зору щодо негативного впливу шкідливих звичок на організм людини.
Наприклад:
       Why is it dangerous to smoke?
       Do you drink alcohol? Why?
•- What do any people use drugs?
Хочу відмітити, що подібні проекти-вправи допомагають учням активізувати ЛО з вивченої теми, автоматизувати дії учнів у говорінні, монологічному мовленні. Проект-вправа не забирає багато часу для підготовки, порівняно з інформаційними, дослідницькими чи творчими проектами.
Так, наприклад, у шостому, класі під час вивчення теми Food” учні творчо працювали над своїми проектними роботами. Вони підготували проекти “My favorite food”.
Практикую я також ігрові проекти, які допомагають учням розкрити свої таланти, ігрові здібності, які ускладнюються вигаданими учасниками ситуаціями. Зокрема, у сьомому класі, діти написали сценарій на новий лад та розіграли міні-виставу “Cinderella”.
Якщо говорити про результативність використання інтерактивних та проектних технологій на уроках, слід зазначити, що, працюючи в умовах особистісно-орієнтованого навчання, я виробила для себе правила, які допомагають мені робити уроки яскравими, творчими і реалізувати свою мету:
       Вчити учнів, тому що це честь і задоволення для мене.
       Говорити   зрозуміло, голосно і з ентузіазмом.
       робити все невимушено й радісно.
       Довіряти учням і давати їм зрозуміти це своїм ставленням.
       Навчати цілеспрямовано й організовано.
-       Поряд з вербальним використовувати якнайбільше яскравого наочного матеріалу.
-        Підносити знання як подарунок.
У своїй практиці я органічно поєдную урок, домашню і позакласну роботу, яка забезпечує ефективне формування комунікативних навичок і вмінь, сприяє розвитку в учнів самостійності, комунікативно-пізнавальної й соціальної активності.
Завдяки проектним технологіям учні отримують належний обсяг знань для вирішення певних проблем, набувають досвіду практичного застосування навичок, вмінь. Посилився в учнів інтерес до вивчення англійської мови.

Інтерактивні та проектні технології навчання допомагають мені: як вчителю не тільки розвивати в учнів мовленнєві навички і вміння, а й формувати в них інтелектуальні та мовленнєві здібності.

Комментариев нет:

Отправить комментарий